Dla rodziców
Plan dnia
-
7:00 – 8:15 Świetlica poranna – swobodne zabawy w grupie
-
8:15 – 8:50 Śniadanie, toaleta, mycie zębów
-
8:50 – 9:00 Poranek edukacyjny
-
9:00 – 10:15 Zajęcia dydaktyczne – T@blit – rytmika/kodowanie
-
10:15 – 10:30 II Śniadanie
-
10:30 – 11:00 Zajęcia dydaktyczne
-
11:00 – 12:00 Zabawy na świeżym powietrzu
-
12:00 – 12:40 Obiad, toaleta, mycie zębów
-
12:40 - 13:40 Odpoczynek / słuchowisko / czytanie bajek/ zabawy stoliczkowe (dla dzieci które nie śpią)
-
13:45 – 14:15 J. angielski
-
14:15 – 14:30 Podwieczorek
-
14:30 – 17:00 Zabawy swobodne i tematyczne w kącikach tematycznych / zajęcia dodatkowe / dogoterapia (dla wszystkich) / psychomotoryka (dla wszystkich) / zabawy na świeżym powietrzu
-
Ważne jest budowanie pozytywnego i przyjaznego obrazu przedszkola – przedstawiaj dziecku przedszkole jako atrakcyjne miejsce, gdzie są nowi koledzy i koleżanki, nowe zabawki, ciekawe zabawy, piosenki i wierszyki. Świętuj w rodzinie pójście dziecka do przedszkola.
-
Rozwijaj u dziecka umiejętności samoobsługowe w zakresie: jedzenia, mycia, ubierania się, korzystania z toalety.
-
Ćwicz umiejętność rozumienia: pytaj, opowiadaj, czytaj książki np. o bohaterach którzy idą do przedszkola.
-
Przyzwyczajaj stopniowo do rozstania, np. umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go np. „buziak, przytulas, przybicie piątki”.
-
Ważne jest dotrzymywanie umów i szczerość, np. „Mama wróci tylko po coś do auta i za chwilę po Ciebie przyjdzie” – dziecko czuje się nie tylko smutne, ale i oszukane, co sprawia, że boi się bardziej.
-
Nie okazuj własnych rozterek. Bądź przekonany, że podjąłeś właściwą decyzję.
-
Bardzo pomaga uśmiech rodzica, radosny i pewny głos, miłe życzenie: „Dobrej zabawy”, miłego dnia!”.
-
Zadbaj o spokojne wychodzenie z domu, żeby wyprawa do przedszkola była miłym czasem, a nie wyścigiem z czasem. Poranek powinien być tak zorganizowany, by wystarczyło czasu na przytulenie dziecka, wyszeptanie do ucha ”kocham cię”; czułe pożegnanie w domu a potem w przedszkolu.
-
Nie przeciągaj pożegnania w szatni, gdyż zbytnie przedłużanie rozstania może wzmagać negatywne uczucia zarówno w dziecku jak i w rodzicu.
-
Jeżeli mamie rozstanie z dzieckiem sprawia większe trudności, postarajcie się, aby dziecko do przedszkola odprowadzał tata. Rozstania z tatusiami często przebiegają łagodniej, co wynika zapewne z większej stanowczości i opanowania emocji.
-
Jeżeli dziecko płacze przy rozstaniu, nie zabieraj dziecka do domu. Jeśli to zrobisz będzie wiedziało, że płaczem może wymusić wszystko i przedłuży to okres adaptacji.
-
Postaraj się stopniowo wydłużać pobyt dziecka w przedszkolu.
-
Unikaj porównywania swojego dziecka z innymi, każdy ma swój indywidualny rytm, swoje potrzeby i swoje uczucia. Staraj się je odkrywać.
-
Zauważaj najmniejsze sukcesy dziecka i chwal je za to.
-
Zaufaj paniom w przedszkolu i współpracuj z nimi. Wszelkie ich uwagi i opinie wynikają z troski o dobro dziecka.